Geachte relatie,
Bij AEB bevinden we ons momenteel in een belangrijke fase van het verkoopproces, wat uiteraard voor extra werkdruk zorgt bij onze collega’s. We kijken uit naar de komst van een nieuwe aandeelhouder met een duidelijke visie op de toekomst van ons afval-energiebedrijf.
Ondertussen wachten we nog steeds op concrete stappen van het kabinet op het gebied van afvalverwerking en verduurzaming. Een urgente kwestie blijft de aanwezigheid van exploderende lachgascilinders in het afval, wat gemeenten en inzamelaars dwingt tot het maken van aanzienlijke extra kosten om deze veilig te verwijderen. Dit leidt helaas tot stijgende afvalstoffenheffingen voor de burger.
We begrijpen dat gemeenten het kabinet onder druk zetten voor een oplossing, omdat dit probleem om directe actie vraagt.
In deze nieuwsbrief delen we de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek, stellen we onze nieuwe salesmanager, Gert Jan Bennink, aan u voor en blikken we terug op onze deelname aan World Cleanup Day.
Met vriendelijke groet,
Wim van Lieshout
In mei en juni heeft bij AEB het tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Inmiddels zijn de resultaten bekend. De gemiddelde klanttevredenheid is een 6,6. Ruim voldoende dus, maar er is dus ook ruimte voor verbetering. Zeker omdat de gemiddelde tevredenheid is gedaald ten opzichte van de meting uit 2022. Klanten vinden het vooral belangrijk dat de wachttijden zo kort mogelijk zijn. En juist dat is door onder meer de problemen met lachgascilinders de laatste tijd niet gelukt. Ook vinden klanten het belangrijk dat een eventuele klacht op een goede manier kan worden ingediend en wordt afgehandeld. Werk aan de winkel dus. AEB maakt daarnaast een mooi bedrag over naar het Plastic Recycling Lab als dank voor de medewerking van alle geïnterviewden!
Maak kennis met Gert Jan, onze nieuwe manager Sales. In dit interview vertelt hij over zijn achtergrond, zijn drijfveren en zijn visie voor de toekomst van AEB. Ontdek wie de persoon achter deze nieuwe rol is en hoe hij de komende tijd het verschil wil maken!
Wat is je achtergrond en hoe heeft die je voorbereid op je rol binnen AEB?
Ik ben geboren ('66) en getogen in Enschede. Mijn ouders hadden een aantal middenstandszaken, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en mijn vader verruilde deze voor een lange politieke carrière. Al vroeg kwam ik in aanraking met verkoop en klantgerichtheid, wat me inspireerde om bedrijfseconomie te gaan studeren in Groningen. Via diverse commerciële functies ben ik in 2001 in ‘het afval’ terechtgekomen, bij Twence in Hengelo.
Hoe gaat jouw rol binnen AEB eruitzien?
Als manager Sales ben ik verantwoordelijk voor vollast van de installatie, zeg maar de voorkant/ inputzijde van de installatie. Dat doe ik natuurlijk niet alleen, maar met een team bestaande uit een zeer ervaren buitendienst en back-office.
Kun je iets delen over jouw persoonlijke benadering van klantrelaties en hoe dit bijdraagt aan jouw succes als salesmanager?
Je zegt het goed: het draait om de relatie. Die moet in balans zijn. Soms is het geven en nemen, maar altijd met het behoud van de relatie als doel. Iedereen heeft zijn eigen rol in de afvalketen en de focus en belangen kunnen verschillen tussen partijen. Deze zo te organiseren dat er een win-winsituatie komt is natuurlijk de leukste uitdaging.
Welke vaardigheden of ervaringen uit jouw loopbaan helpen jou om goed in te spelen op de behoeften van AEB-klanten?
Met bijna 24 jaar ervaring heb ik een goed gevoel ontwikkeld voor de wensen en behoeften van klanten, maar ook voor de knelpunten. Wachttijden zijn een van de grootste verbeterpunten die uit het Klant Tevredenheid Onderzoek (KTO) naar voren kwam. Een eerste reactie zou kunnen zijn: waarom komen klanten niet na 18:00 uur, als er geen wachttijden zijn? Maar het is niet zo eenvoudig. Het ontbreken van retourvrachten of de onmogelijkheid om 's avonds een inzamelroute te rijden, zijn enkele redenen. Toch zijn er wel wat knoppen waar we aan kunnen draaien om de wachttijden te verbeteren, al zal het geen gemakkelijke opgave zijn.
Hoe motiveer je jouw team om altijd het beste uit zichzelf te halen?
Door niet alles zelf te willen bedenken of doen. Ieder heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden en ik ga ervan uit, een intrinsieke motivatie om dat goed uit te voeren. Ik stel grenzen waarbinnen zij zelf hun werkzaamheden uitvoeren. Vakvolwassenheid en competenties spelen een rol en ik zie het als mijn taak om hen daarin te ondersteunen en begeleiden, soms met opleidingen en cursussen. Het klinkt cliché, maar als iedereen in zijn kracht staat, maken we echte stappen vooruit.
Welke aspecten van de salesrol bij AEB vind je het meest uitdagend, en hoe ga je daarmee om?
‘Never a dull moment’ in onze afvalbranche, maar de spelers en de basis zijn mij wel bekend. De rol die AEB in deze markt richting de toekomst inneemt, is echter bijzonder interessant. Ik kijk ernaar uit om daaraan bij te dragen.
Hoe blijf je persoonlijk in contact met onze klanten om ervoor te zorgen dat hun stem wordt gehoord?
Natuurlijk door ze regelmatig te bezoeken, door middel van tweejaarlijkse KTO's, en vooral door de contacten die mijn salescollega's (binnen en buiten) hebben. Dit netwerk willen we de komende jaren verder uitbreiden.
Wat doe je graag in je vrije tijd om te ontspannen en nieuwe energie op te doen voor je werk bij AEB?
Ik wandel graag met Caillou, onze Husky. Daarnaast kook ik graag (vooral om de bijbehorende wijn te proeven) en start ik in oktober met golfen. En ja, ik ga elke week naar de sportschool, met een personal trainer als stok achter de deur.
Wat zijn je ambities voor de toekomst, zowel binnen AEB als op persoonlijk vlak?
Mijn ambitie is om het nieuw opgezette salesteam zo te laten functioneren dat al onze relaties AEB echt gaan zien als een volwaardige partner in de afvalketen. Dit betekent zowel het maximaal terugwinnen van grondstoffen als het verwerken van reststromen tot duurzame energie. Proactief meedenken met de klant voor de beste oplossing, altijd met een vleugje Amsterdamse charme.
Op 20 september jongstleden hebben collega's van AEB zich ingezet tijdens World Cleanup Day. Dit wereldwijde initiatief richt zich elk jaar op het opruimen van zwerfafval en benadrukt het belang van duurzaamheid en milieubewustzijn. Vol energie hebben we zwerfafval opgeruimd langs wegen en fietspaden rondom het AEB-terrein. We verzamelden talloze vuilniszakken vol platgereden blikjes, plastic, koffiebekertjes, auto-onderdelen en meer.
We zijn trots op de inzet van ons team en samen blijven we werken aan een duurzame toekomst!
De nieuwe afdeling Sales
Manager Sales (bedrijfsafvalklanten)
Gert Jan Bennink: 06-10008292
Sales Representative (overheidsklanten)
Roem Hillenaar: 06-27032441
Sales Representative (internationale klanten)
Geert Jan Pastoor: 06-15066490
Back-office
Manager Customer Service
Peter van der Meij: 06-10008260
Bereikbaar via:
T: 020-5876200
E-mail: sales@aebamsterdam.nl